Fluitles

 

Fluitles
 
Studio voor methodiek en didactiek van de fluit

 
Opfriscursus fluit

 

 

Fluitles
Mia Dreese is meer dan 25 jaar conservatoriumdocent fluit, methodiek en traverso geweest. Sindsdien is zij in haar eigen Studio werkzaam als privé-docent voor moderne fluit, romantische kleppenfluiten en traverso. Zij geeft fluitles aan kinderen, volwassen amateurs en studenten die het vak in willen.

Twee- ŕ driemaal per jaar zijn er voorspeelmiddagen, waarop de leerlingen de ingestudeerde werken aan elkaar en bezoekers kunnen voorspelen. Er is een pianiste beschikbaar om met begeleiding te leren spelen.

Elke eerste zaterdag van een nieuw jaar geeft Mia Dreese sinds een aantal jaren een workshop van een hele dag. Onderwerpen zijn bijvoorbeeld geweest:
Cadensen leren maken, Mozart-concerten spelen en beluisteren,
Ritme met gevoel, Stijldag, C.P.E. Bach - solosonate a-kl., Fluitkwartetten en -kwintetten en canons, Marcel Moyse - 24 petites Etudes melodiques en Tone Development through interpretation.
 

Studio voor methodiek en didactiek van de fluit
In de Studio voor methodiek en didactiek van de fluit worden cursussen aangeboden die goed fluitles geven tot doel hebben. Kortdurende of breder opgezette cursussen, in groepsverband en als privé-les, er zijn diverse mogelijkheden.
Een combinatie van fluit- en methodiekles is ook mogelijk.

Inhoud van het vak Methodiek en Didactiek Fluit

In een cursus van ca. drie jaar leert de student onderdelen 1, 2 en 3 duidelijk te beschrijven als eigen 'methode'.

1) Leerplan

a) methodisch: wat is mijn eigen kennis
b) didactisch: hoe en wat leer ik daarvan aan leerlingen (muziekschoolniveau)

De volgende onderdelen moeten beschreven worden:
Houding - Ademhaling - Toonvorming - Articulatie - Dynamiek - Intonatie - Vibrato -
Vingertechniek - Enige kennis van akoestiek van de fluit.

NB Voor het eindexamen Methodiek vam het Hoofdvak moet voor de Schumann Akademie een scriptie worden geschreven. Het leerplan maakt geen deel meer uit van de examenwerkstukken.

2) Leergang

In graden/trappen/fasen aangeven welke werken gespeeld kunnen worden.
Bijv. 6 trappen in 9 jaar.

Muziek uit verschillende stijlperioden (z.m. ook jazz en lichte muziek) verdelen over:
methodes en etudes
werken met klavecimbel/piano
werken voor fluit solo
werken met orkest
duetten
meerdere fluiten en/of andere instrumenten

Overzicht van de lesinhoud per trap Lesoverzicht

3) Kennis van de belangrijkste methodes van de 18de, 19de en 20ste eeuw

4) Literatuurlijst

    

     Regine Herbig – De Adem, bron van ontspanning en vitaliteit. De Toorts, Haarlem 2003

     Bram Balfoort, Jan van Dixhoorn – Ademen wij vanzelf? (Alleen nog antiquarisch)

     Jochen Gärtner – The Vibrato of the Flutist. Gustav Bosse Verlag Regensburg 1981

     Lea Pearson – Body Mapping for Flutists. www.bodymap.org

     Michel Debost – The Simple Flute. Oxford University Press New York 2002

     Nancy Toff – The Development of the modern Flute. Taplinger Publishing Company New York 1979

                       (uitverkocht, binnenkort een herdruk?)

     Johann Joachim Quantz – On Playing the Flute. Ed. E.R. Reilly. Northeastern University Press Boston 2001

                                           (vertaling van ‘Versuch…’ uit 1752)

     Jacques-Martin Hotteterre – Principles of the Flute… Dover Publications New York 1983

     Theobald Böhm – The Flute and Flute-Playing. Ed. Dayton C. Miller. Dover Publications New York 1964

     Ardal Powell – The Flute. Yale University Press New Haven en Londen 2002

     Frans Vester – W.A. Mozart, over de uitvoering van de werken voor blaasinstrumenten. 

                           Broekmans & Van Poppel Amsterdam 1995

     Martin Gümbel – Neue Spieltechniken in der Querflöten-Musik nach 1950. Bärenreiter Verlag 3340a,

                              Kassel 1974

     Hanns Wurz – Querflötenkunde. Verlag Dr. K. Piepenstock, Baden-Baden 1988

5) Uitvoeringspraktijk, met name 18e en 20ste eeuw

6) Geschiedenis van de bouw van de fluit, en de fluitmuziek
 

Opfriscursus fluit
In deze kortlopende cursus worden z.m. ieder jaar vanaf januari op zes zaterdagochtenden (eenmaal per maand) van 10.30-13.00 uur drie onderdelen behandeld die het lesgeven interessant maken/houden:

  1. Leerplan: we bespreken de volgende onderwerpen vanuit twee invalshoeken:
    * methodisch (wat weet ik ervan) en
    * didactisch (hoe leer ik het een ander aan):
    1. Houding
    2. Adem
    3. Toonvorming
    4. Dynamiek, articulatie
    5. Vingertechniek
    6. Vibrato, speelstijlen (barok en modern)
  2. Leergang: oude en nieuwe methodes, speelstukken en literatuur worden besproken en bekeken.
  3. Vragen van de cursisten en onderling overleg over veel voorkomende lessituaties.

Deze cursus is gericht op:
Fluitdocenten die in de praktijk werkzaam zijn of gaan starten
Studenten die een tweede fase studie willen volgen
Amateurs die meer willen weten

De Studio is goed bereikbaar met openbaar vervoer en er is gratis parkeergelegenheid.

Voor informatie kunt u een e-mail sturen naar: m.dreese@hccnet.nl of bel 020-6419509.